11.10.2022

Mediatiedote: Ammattilaisten kattavat flunssatestit tulevat kaikkien saataville apteekeista

Turku, 11. lokakuuta 2022 – Suomalaisen infektiodiagnostiikan laitevalmistaja ArcDia Oy:n ammattilaisille kehitetyt testiratkaisut tulevat saataville apteekkeihin. Tämä parantaa kattavan flunssadiagnostiikan saatavuutta ja laskee testauksen kustannuksia. Uuden matalan kynnyksen testaustoiminnan avaamista kotimaisella tuotteella tukevat uudet vertaisarvioidut julkaisut arvostetuissa tiedelehdissä ja mariPOC-tuotenimellä tunnetun koronavirustestin luokittelu Euroopan komission listalla parhaaseen A-luokkaan.

Koronaviruspandemian aikana testaus aiheutti yksilöille, perheille ja työnantajille paljon päänvaivaa. Pahimpina aikoina testituloksen saamisessa kesti useita päiviä. Usein kävi myös niin, että koronavirus ei ollutkaan taudinaiheuttaja ja testi jäi negatiiviseksi. Apteekit ovat nyt tuomassa apua pandemian jälkeiseen tilanteeseen tarjoamalla ammattilaisten kattavia flunssatestejä terveyspisteissään. Suomessa palvelua tarjoaa ensimmäisenä Kauniaisten apteekki.

”Apteekin terveyspiste tarjoaa matalan kynnyksen palvelua, jonka tavoitteena on hoitaa asiakas kokonaisvaltaisesti yhdellä käynnillä. Tunnistimme asiakastarpeen laajentaa palveluntarjontaa nopealla flunssatestauksella. Toimittajaksi valikoitui kotimainen automatisoitu mariPOC®-pikatesti, koska ammattikäyttöön tarkoitettu testi voidaan tehdä heti näytteenottopaikalla terveydenhuollon henkilöstön toimesta. Näytteenotto voidaan tehdä helposti ja turvallisesti vaikka suoraan autosta. Terveydenhoitajamme osaavat ottaa näytteen oikein ja näin saamme tarkasti vastauksen onko asiakkaalla korona-, A- tai B-influenssa tai RS-virus.”

‒  Tiina Heikkilä, apteekkari, Kauniaisten apteekki ‒

Koronaviruspandemian myötä tietoisuus testauksesta ja sen hyödyistä yksilöille ja yhteiskunnalle kasvoi ennennäkemättömästi. Potilaat haluavat ja osaavat vaatia tarkkaa diagnoosia taudilleen. Testaamalla voidaan myös parantaa terveysturvallisuutta ihmisten välisissä kontakteissa kuten vierailtaessa vanhusten luona. Pelkkä koronavirustestaus ei kuitenkaan usein anna taudille nimeä, koska samanlaisia oireita aiheuttavat lukuisat muutkin virukset kuten influenssa. Terveydenhuollossa ammatilaiset käyttävät yhä useammin testejä, joilla yhdestä tikkunäytteestä voidaan havaita jopa yli kymmenen taudinaiheuttajaa. Tällaisten kattavien testien saavutettavuus on ollut kuitenkin heikko tavallisille flunssapotilaille tai diagnoosin saamisen hinta on ollut korkea. Testauksen tärkeys on ymmärretty esimerkiksi Kiekko-Espoon naisten liigajoukkueessa.

”Joukkueen pelaajat ja toimihenkilöt voivat käydä apteekin terveyspisteessä testissä ja näin varmistamme, että he ovat terveitä ja voivat osallistua pelimatkoihin ja peleihin. Luotettava näytteenotto ja nopea testitulos ovat valttia, kun joukkueessa jyllää räkätautia.”

‒  Jarkko Malm, joukkueenjohtaja, Kiekko-Espoon naisten liigajoukkue ‒

mariPOC®-testien kliininen suorituskyky on osoitettu lukuisissa arvostetuissa tiedelehdissä julkaistuissa vertaisarvioiduissa tutkimuksissa. Arviointitutkimukset COVID-19-testistä on hiljattain julkaistu julkaisusarjoissa Influenza and Other Respiratory Viruses (Prahan yliopistollinen sairaala) ja Journal of Medical Virology (Kaarinan pääterveysasema). Tulokset osoittavat, että automatisoitu mariPOC SARS-CoV-2 -pikatesti on erittäin tarkka (100 % 916 näytteen aineistossa) ja herkkä oireellisten, lieväoireisten ja oireettomien henkilöiden COVID-19-infektioiden ja tartuttavien yksilöiden seulonnassa. Pikatetestillä saadaan kiinni akuutissa ja tartuttavassa vaiheessa olevat yksilöt ja toisaalta vääriä positiivisia tuloksia tulee äärimmäisen harvoin. Tulokset osoittavat myös, että mariPOC-testi tunnistaa luotettavasti eri koronavirusvariantit.

Nyt julkaistut tutkimustulokset viimeistään osoittavat, että pandemian alussa esitetty huoli pikatestien kyvystä havaita koronavirustauti tarkasti oli turha. Ammattilaisten pikatestit vastaavat parhaiten hoitavien lääkärien tarpeeseen saada tukea päätöksenteolleen ja potilaiden haluun ymmärtää sairautensa syyt tai varmistaa terveysturvallisuutensa.”

‒ Janne Koskinen, ArcDian tuotekehitysjohtaja ‒

mariPOC®

mariPOC on automatisoitu CE-merkitty testijärjestelmä, joka on suunniteltu akuuttien infektiotautien nopeaan tunnistamiseen näytteenottoyksikössä. Se tunnistaa merkittävimmät hengitystie-, nielu- ja suolisto-infektioiden aiheuttajat. Testien tulokset saadaan jopa alle 20 minuutissa tai viimeistään kahdessa tunnissa. mariPOC on Suomessa markkinajohtaja hengitystieinfektioiden pikatestauksessa ja epidemiologisessa seurannassa. Testitulokset siirtyvät automaattisesti ja anonyymisti ArcDian mariCloud-pilvipalveluun, joka tuottaa reaaliaikaista tilannekuvaa Suomen infektiotilanteesta viranomaisten ja hoitohenkilökunnan käyttöön. mariPOC on tunnettu helppokäyttöisyydestä, korkeasta tarkkuudesta ja luotettavuudesta. mariPOC COVID-19 -testi on Euroopan komission listauksessa luokiteltu parhaaseen A-luokkaan. mariPOC perustuu Suomessa kehitettyyn patentoituun teknologiaan ja testit valmistetaan Suomessa.

ArcDia International Oy

ArcDia International Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi automatisoituja testijärjestelmiä infektiotautien maailmanmarkkinoille. Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 2008 ja työllistää Turussa 30 henkilöä. Uutta teknologiasukupolvea edustavat tuotteet mahdollistavat keskuslaboratoriotasoisen tarkkuuden, laadun ja kattavuuden pikatestauksessa. Yhtiön laatujärjestelmä on ISO 13485 -sertifioitu.

Kauniaisten Apteekki

Kauniaisten apteekki on terveyden, hyvinvoinnin ja kauneuden keskus, jolla on katse vahvasti tulevaisuuteen, mutta perinteitä kunnioittaen jo vuodesta 1914. Sijainti kauppakeskus Granissa helpottaa asiointia ja lisää turvallisuutta. Arvomme ovat asiakkaat sekä hyvä ja monipuolinen palvelu. Verkkoapteekki palvelee etänä ympäri Suomen, Kauniaisten ja Espoon alueella myös kotiinkuljetuksella. Noutolokeroon voi tilata lääkkeet ja noutaa ne kauppakeskuksen aukiollessa, vaikka apteekki olisi suljettu.

Lisätietoja Apteekkitestauksesta:

Vesa Kemppainen
Toimistusjohtaja
E-mail: vesa.kemppainen[at]arcdia.com

Tiina Heikkilä,
Kauniaisten Apteekin apteekkari
e-mail: tiina.heikkila[at]apteekit.net

Lisätietoja tieteellisistä julkaisuista

Janne Koskinen
Tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja
e-mail: janne.koskinen[at]arcdia.com

Uusien julkaisujen osoitteet