28.3.2024

Mediatiedote: Uusi innovaatio tekee koronan pikatestauksesta laboratoriotestejä tarkemman

Turku, 28. maaliskuuta 2024 – Suomalaisen infektiodiagnostiikan laitevalmistajan ArcDia Oy:n uusi innovaatio tekee koronaviruksen pikatestauksesta laboratoriotestejä tarkemman. Uusi ns. yhdistelmätesti tarkentaa COVID-19-taudin vaiheen ja tartuttavuuden arviointia.

ArcDia Oy:n kehittämä ja valmistama kotimainen mariPOC®-diagnostiikkajärjestelmä on hengitystieinfektioiden automatisoidun pikatestauksen markkinajohtaja Suomessa. Helppokäyttöisyyden ja nopeuden ansiosta mariPOC® soveltuu erityisesti akuuttien infektioiden nopeaan testaukseen perusterveydenhuollossa, päivystyspoliklinikoilla ja apteekkien
terveyspisteissä.

Kansallisilla virologipäivillä Helsingissä 21.3.2024 julkaistiin uusia mariPOC®-tutkimustuloksia. Tutkimuksessa selvitettiin kaupallisten mariPOC-antigeenitestien avulla miten koronavirusinfektiossa nenänielun viruspitoisuudet muuttuvat infektion kuluessa. Nenänielunäytteistä tutkittiin myös uudella mariPOC®-prototyyppitestillä kehon vasta-ainepuolustusvasteen ilmentymistä. Tulosten mukaan virusantigeenin häviäminen nenänielusta tapahtuu samanaikaisesti vasta-aineiden ilmestymisen kanssa. Vasta-aineiden erittyminen limakalvoille puolestaan loppuu muutaman kuukauden kuluessa. Tämä kehon immuunivaste on mitattavissa huomattavasti pidempään kuin viruksen perimä tai itse virus.

On yleisesti tunnettua, että PCR-laboratoriotestit voivat antaa positiivisen tuloksen vielä viikkoja senkin jälkeen, kun potilaassa ei enää ole tartuntakykyistä virusta. Tällaisessa tilanteessa antigeenitesti voi vaikuttaa ns. epäherkemmältä kuin PCR. Todellisuudessa kyse on siitä, että testit on suunniteltu eri käyttötarkoitukseen ja ne mittaavat eri asioita. Antigeenitesti mittaa viruksen lisääntymisvaiheessa tuotettavia proteiineja. PCR-testi puolestaan mittaa viruksen perimän osia, joita voi olla elimistössä ilman lisääntymiskykyistä virustakin. Antigeenitestin positiivinen tulos osoittaa, että potilas on akuutissa vaiheessa ja tartuttava. Sen sijaan PCR-testin tuloksesta ei voi päätellä onko potilas tartuttava tai mikä on mahdollisen infektion vaihe.

”Vasta-aineiden löytyminen nenänielunäytteestä on merkki parantuvasta infektiosta. Vasta-aineiden löytyminen yhdistettynä negatiiviseen antigeenitestitulokseen on siten erityisen varma merkki potilaan tartuttavuuden loppumisesta.”

”Kyseessä on merkittävä teknologinen edistysaskel hengitystieinfektioiden testauksen parantamisessa.”

‒ Janne Koskinen, ArcDian toimitusjohtaja ja tieteellinen johtaja ‒

Virologipäivillä esitellyllä kaksoistestillä pikatestauksesta tulisi selvästi PCR:ää tarkempi havaitsemaan ja erottamaan akuutti tartuntakykyinen infektio ja hiljattain sairastettu infektio toisistaan.

”Uusi ns. yhdistelmätesti tarkentaa COVID-19-taudin vaiheen ja tartuttavuuden arviointia. Hiljattaisen infektion tunnistamisella saattaa olla kliinistä merkitystä mm. astman ja long-COVID-taudin erotusdiagnostiikassa muista taudeista.”

‒ Jenna Mäkilä, ArcDian tuotepäällikkö ‒

mariPOC®

mariPOC® on automatisoitu CE-merkitty testijärjestelmä, joka on suunniteltu akuuttien infektiotautien nopeaan tunnistamiseen näytteenottoyksikössä. Se tunnistaa merkittävimmät hengitystie-, nielu- ja suolistoinfektioiden aiheuttajat. Testien tulokset saadaan jopa alle 20 minuutissa tai viimeistään kahdessa tunnissa. Automatisoitu mariPOC®-pikatesti on käytössä Suomessa noin 40 terveydenhuollon toimipisteessä ja erityisesti yksityisessä terveydenhuollossa. Testit voidaan suorittaa välittömästi näytteenottopaikalla. Tämä nopeuttaa tuloksen saamista kliiniseen päätöksentekoon. Testit mahdollistavat jopa 10 taudinaiheuttajan tunnistamisen samasta näytteestä, joten todennäköisesti oikea syy oireille löytyy heti ensimmäisellä näytteenottokerralla. mariPOC®-testien kliininen suorituskyky on osoitettu lukuisissa arvostetuissa tiedelehdissä julkaistuissa vertaisarvioiduissa tutkimuksissa. mariPOC® on Suomessa markkinajohtaja hengitystieinfektioiden automatisoidussa pikatestauksessa ja epidemiologisessa seurannassa. Testitulokset siirtyvät automaattisesti ja anonyymisti ArcDian mariCloudTM-pilvipalveluun, joka tuottaa reaaliaikaista tilannekuvaa Suomen infektiotilanteesta viranomaisten ja hoitohenkilökunnan käyttöön. mariPOC on tunnettu helppokäyttöisyydestä, korkeasta tarkkuudesta ja luotettavuudesta. mariPOC® perustuu Suomessa kehitettyyn patentoituun teknologiaan ja testit valmistetaan Suomessa.

ArcDia International Oy

ArcDia International Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi automatisoituja testijärjestelmiä infektiotautien maailmanmarkkinoille. Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 2008. Uutta teknologiasukupolvea edustavat tuotteet mahdollistavat keskuslaboratoriotasoisen tarkkuuden, laadun ja kattavuuden pikatestauksessa. Yhtiön laatujärjestelmä on ISO 13485 -sertifioitu.

Lisätietoja:

Janne Koskinen